Procesy decyzyjne

Prowadzone przez nas badania dotyczÄ…ce wpÅ‚ywu efektywnoÅ›ci procesów decyzyjnych na wyniki finansowe sugerujÄ…, że istnieje przynajmniej 15-25% potencjaÅ‚ wzrostu wyników na poziomie efektywnoÅ›ci operacyjnej w przypadku firmy zarzÄ…dzanej skutecznie – przez menedżerów z doÅ›wiadczeniem w branży i znajÄ…cych firmÄ™, unikajÄ…cych bÅ‚Ä™dów i skoncentrowanych na podnoszeniu wydajnoÅ›ci biznesu.

Rozwój procesów decyzyjnych kadry menedżerskiej

W oparciu o Spójny Proces Decyzyjny AoV, stworzyliśmy trzy kompleksowe programy rozwoju efektywności procesów decyzyjnych kadry, odpowiadające różnym wyzwaniom kadry operacyjnej i strategicznej:

  1. Akademia PotencjaÅ‚u Biznesowego – dla kadry operacyjnej – zobacz opis.
  2. Akademia Procesów Decyzyjnych – dla kadry strategicznej – zobacz opis.
  3. Doskonalenie Procesów Decyzyjnych – dla zespołów zarzÄ…dzajÄ…cych.

Jaka jest rola procesu decyzyjnego menedżerów dla wyników organizacji?

Proces decyzyjny menedżerów (potocznie „myÅ›lenie strategiczne”) – czyli zdolność samodzielnego, krytycznego myÅ›lenia, rozumienia zÅ‚ożonej sytuacji, caÅ‚oÅ›ciowego spojrzenia na problem, wyciÄ…gania wniosków, dostrzegania istoty problemu oraz podejmowania proaktywnych decyzji stanowi podstawÄ™ uzyskiwania twardych wyników biznesowych, szczególnie w sytuacji zmian zachodzÄ…cych na rynku lub wewnÄ…trz organizacji.

Zdolność „myÅ›lenia strategicznego” jest czynnikiem krytycznym dla ksztaÅ‚towania zrozumienia otaczajÄ…cej nas zÅ‚ożonej rzeczywistoÅ›ci – szczególnie w sytuacji niepewnoÅ›ci i niejednoznacznoÅ›ci (np. dlaczego firma osiÄ…ga takie a nie inne rezultaty?). Dotyczy to zarówno obszarów zarzÄ…dzania operacyjnego, strategicznego, jak i strefy zachowaÅ„ ludzkich (zarzÄ…dzanie sobÄ… oraz innymi).

Proces decyzyjny na poziomie organizacji – obejmujÄ…cy takie procesy, jak np.: delegowanie decyzyjnoÅ›ci i odpowiedzialnoÅ›ci, budżetowanie, kontroling, współpraca pomiÄ™dzy dziaÅ‚ami, proces strategiczny, wdrażanie strategii i zmian – decyduje o spójnoÅ›ci, elastycznoÅ›ci i skutecznoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ organizacji jako caÅ‚oÅ›ci.

Jakie są zagrożenia wynikające z niedostatecznego potencjału menedżerów?

Wyzwania na poziomie operacyjnym (robienie rzeczy wÅ‚aÅ›ciwie) wymagajÄ… innych procesów myÅ›lowych niż wyzwania strategiczne (robienie wÅ‚aÅ›ciwych rzeczy) – organizacja musi pogodzić te dwa obszary, aby mogÅ‚a podejmować wÅ‚aÅ›ciwe decyzje strategiczne, a nastÄ™pnie sprawnie je wdrażać oraz systematycznie podnosić wydajność biznesu.

Proces decyzyjny menedżera odzwierciedla jego potencjaÅ‚ – skuteczność dziaÅ‚ania, jakÄ… może osiÄ…gnąć w zmiennych warunkach oraz szybkość uczenia/rozwoju. Niedostatek potencjaÅ‚u na poziomie kadry operacyjnej skutkuje bÅ‚Ä™dami i brakiem skupienia uwagi na osiÄ…ganiu rezultatów, obniża zdolność do adaptacji, zaburza zdolność organizacji do podnoszenia wÅ‚asnej wydajnoÅ›ci.

Niedostatek potencjaÅ‚u na poziomie kadry strategicznej powoduje okreÅ›lanie niewÅ‚aÅ›ciwych celów lub dziaÅ‚anie bez wizji i kierunku, brak zdolnoÅ›ci zrozumienia istoty problemów i wyzwaÅ„- a przez to skupianie siÄ™ na symptomach zamiast przyczynach, brak zdolnoÅ›ci kontroli procesów decyzyjnych – wymuszajÄ…c dyrektywne zarzÄ…dzanie oparte o delegowanie zadaÅ„ i ustawianie targetów.

Konsekwencje braków w procesie decyzyjnym pojedynczych menedżerów wykraczajÄ… daleko poza indywidualnÄ… skuteczność – mogÄ… zaburzać funkcjonowanie caÅ‚ego zespoÅ‚u, a nawet caÅ‚ej firmy.

Jakie zagrożenia indywidualnej skutecznoÅ›ci wywoÅ‚uje brak „wÅ‚aÅ›ciwych” procesów decyzyjnych?

Zrozumienie umożliwia elastyczne, racjonalne dziaÅ‚anie nastawione na osiÄ…ganie rezultatów – jego brak powoduje natomiast uciekanie w reakcyjne lub schematyczne myÅ›lenie, takie jak:

  • skupianie siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na wÅ‚asnym obszarze odpowiedzialnoÅ›ci bez dostrzegania caÅ‚oÅ›ciowej perspektywy i konsekwencji wÅ‚asnych dziaÅ‚aÅ„,
  • dziaÅ‚anie w oparciu o wyuczone nawyki bez refleksji, w jaki sposób prowadzi ono do rezultatów ani dostosowania do zmiennych realiów oraz nowych szans i zagrożeÅ„,
  • reakcyjne dziaÅ‚ania – lÄ™k przed zmianÄ… i hamowanie zmiany, dziaÅ‚ania chaotyczne, szukanie winnych, zamiast skupianie siÄ™ na poszukiwaniu rozwiÄ…zaÅ„,
  • hamowanie procesu uczenia – tworzenie przekonaÅ„ i racjonalizacji ograniczajÄ…cych osiÄ…ganie rezultatów.

 

Comments are closed.